Tau je písmeno z gréckej alebo posledné písmeno z
hebrejskej abecedy. V Biblii má výnimočný význam a v
dejinách umenia má dlhú tradíciu.
Inocent III. hovoril pri otvorení IV. Lateránskeho
koncilu (1215) o Tau ako o znaku pokánia. Aj sv. František
použival tento znak často. Maľoval ho na domy, steny a
stromy. V Fonte Colombo je ešte dnes v jednej okennej
tabuli vidieť červené T,
ktoré tam František namaľoval.
S týmto znakom žehnal ľudí a podpisoval svoje listy. Tak
ho nájdeme aj pod požehnaním, ktoré napísal pre brata Lea,
keď bol v núdzi a strachu. Znamenalo to pre Lea silu a
útechu, tak že toto požehnanie od sv. Františka nosil
stále pri sebe.
Pre Františka bolo T znakom vyvolenia, ako to stojí u
proroka Ezechiela v 9. kapitole. Predtým ako trestný súd
do mesta Jeruzalem vtrhne, nechal Pán spravodlivých
označiť s T na čelo. Mali ostať uchránení pred mocami
zničenia. Podobne budú na konci časov všetci, ktorí
patria ku Kristovi s touto pečaťou označení a oslobodení.
František videl Tau ako spoznávací znak menších bratov.
Tau je pre všetkych členov františkánskej rodiny znakom
požehnania a pokoja. Pripomína kríž, znak nášho vykúpenia.
Tau je začiatočné písmeno gréckeho slova "tapeinos"
(=poníženie) a je preto pre Františka možno tiež výraz
určitého pokoja a spôsobu života. On, ktorý sa sám
označoval ako menší brat, v poníženej oddanosti
v svojho Stvoriteľa, ktorého stvorenie žije, ktorý
riadi život najnižších, najmenších a najjednoduchších - on
má rád a používa znak Tau.
Všetci, čo nosia Tau, tým vyjadrujú:
* aj ja som vyvolený Bohom,
* aj ja stojím pod jeho ochranou,
* aj ja chcem byť ako sv. František znak božej lásky pre tento svet.